الجمعة، 18 مارس 2016

Magnet Magic

Materials and Preparation

عند التحضير لدرس المغناطيس يمكنك أعتماد طرق غير اعتياديه لتوضيح الدرس وذلك بوضع كل الطرق لكى يكتشف الطلاب بأنفسهم محتوى الدرس 






Materials 

Magnetic letters or numbers 

Metal baking sheet 

Magnetic wand 

Paper clips 

Plastic tray or a box
Plastic toys 

Paper cards 

Various small metal items 

Shredded paper or Styrofoam packing material 

أهم مرحله هى التحضير للدرس 

Preparation 

In the tray or box, place paper clips, paper cards, metal objects, and plastic toys in one layer. 

Cover these items with a layer of shredded paper or Styrofoam packing material. 

Prepare smaller boxes in a similar fashion for students to use in small groups. Place these boxes around the room at work stations. 

في علبة أو صندوق ضع قصاصات الورق، ورقة بطاقات،الأشياء المعدنية، اللعب البلاستيكية. تغطية هذه الأشياء  بطبقة من ورقة 
كذلك قم إعداد صناديق أصغر بطريقة مماثلة للطلاب لاستخدامها في مجموعات صغيرة. وضع هذه الصناديق في جميع أنحاء الغرفة .




Lesson


Introduction (5 minutes)


Call your students into a group and tell them that today's lesson is about magnets.

تقسيم الطلاب الى مجموعات وأخبارهم  أن درس اليوم هو عن المغناطيس. يمكن أعتماد هذه الطريقة لاكثر من درس .


Ask students what they already know about magnets.
اطلب من الطلاب أن يقدموا تغذية رجعية لما يعرفوه عن درس اليوم مما درسوه أو مما يعلمون من حياتهم اليومية .


Explain to them the properties of magnets and how they are attracted to metal.
يمكنك شرح كيفية عمل المغناطيس ولماذا يجذب بعد المواد دون غيرها من المواد .


Show them some magnetic letters and place them on a metal baking sheet to display this point.





Explicit Instruction/Teacher Modeling (10 minutes)


Bring out the prepacked box.
قبل الدرس تقوم بتحضير صندوق  به مجموعة من الأدوات المختلفة سبق ذكرها .

Wave a magnetic wand over the box and show them how only some objects are attracted to the wand.


قم بتحريك المغناطيس فوق الصندوق المحتوى على أشياء مختلفة يمكن سؤال التلاميذ ماذا يتوقعوا اولا ثم ماذا يلاحظوا بعد القيام بالتجربة .

Tell them how only magnetic objects are attracted to the wand.

فقط بعض المواد تنجذب ناحية المغناطيس .


Guided Practice/Interactive Modeling (10 minutes)


Put all the objects back into the box and let the students take turns with the magnetic wand.

بعد تنفيذ التجربة قم باعادة الاشياء ثانية الى الصندوق واطلب من طلاب كل مجموعة أن تقوم بالتجربة بمفردها وتسجل الملاحظات وتقسيم المواد لمواد تنجذب وأخرى لا تنجذب للمغناطيس .


This is better done in a group as you supervise their passing the wand to their classmates and taking a turn at pulling out objects.


Ask them to guess which objects will stick to the wand. Let them check if their guess was correct.



Independent Working Time (10 minutes)


Allow students some time to familiarize themselves with the materials.

يقوم الطلاب بالتحقق من المواد أولا لمعرفة طبيعة كل مادة ( بلاستيك - ورق - حديد - مغناطيس )


Have students guess whether or not the items will be attracted to the magnet or not.

تسجيل النتائج ما إذا كان الطلاب قد تمكنوا من تمييز المواد التى تجتذب للمغناطيس وغيرها ام لا .


Let students test their guesses by running the magnetic wand over their box.
وعند طريق قيامهم بالتجربة 

Walk around the room and provide assistance if needed.
أثناء التجربة لابد من أن تكون مراقب ومتابع حول الفصل .

Ask questions as they work to make them think about the activity and how magnets work.

اسال الطلاب أن يقوموا اثناء التجربة بالتفكير فى خصائص  المغناطيس وكيفيه عمله .







Extend


Differentiation


Enrichment: Experiment with stronger or weaker magnets and see how the objects react. Students can also learn about the poles of a magnet. Example:opposite poles attract and like poles repel.

يمكن للطلاب أيضا التعلم عن قطبي المغناطيس. على سبيل المثال: الأقطاب المعاكسة تنجذب والاقطاب المتشابهة تتنافر .

Support: Pair up students in a way that the students who understand the activity can help the others.


Related Books and/or Media


يمكنك استخدام فيديو أو السبورة الذكية أو غيرها من الوسائل التعليمية .


Review


Assessment (5 minutes)


Observation is key to measuring how much students understand this lesson.

رصد النتائج أهم الطرق لقياس مدى استيعاب الطلاب لمفاهيم الدرس .

Walk around, observe, and note if the students are following your instructions.

رصد النتائج عن طريق التجول حول الفصل وملاحظه استجابة الطلاب .


Review and Closing (5 minutes)


Once the students have had an ample amount of time to work on the concept on their own, you may call them back into a group.
اذا توفر مزيد من الوقت يمكنك ان تطلب من الطلاب يجتموا فى مجاميعهم مرة اخرى لتسجيل المفاهيم التى توصلوا اليها من خلال التجربة والدرس .


Resourses :


Show students some objects and see if they can guess whether or not they are magnetic.


http://www.education.com/lesson-plan/magnet-magic/


http://letuslivescience.blogspot.com.eg/

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

المشروعات البحثية للمراحل التعليمية الاساسية

أحصل على القوالب الخاصة بالمشروعات البحثية للمراحل التعليمية الاساسية من خلال هذا الرابط Get templates for research projects for basic edu...