الثلاثاء، 9 فبراير 2016

كيف تتعامل كمعلم مع مشكله الدراسة لدى الطلاب ؟ My students don’t study! How can you solve the problem

the students expect a steady progression along a learning curve, which coincides with the amount of time they spend in classes. … Everything else — their personal struggles to master knowledge and skills in sports, software, games, or music they take to be ‘teaching yourself’ and an inferior way of learning.”
يتوقع المتعلمون ( الطلاب ) أن المحتوى ( العلمى ) الذى يعبر عن التقدم الدراسى لابد أن يتناسب مع الوقت الذى يقضونه فى الصف 
؟ My students don’t study! How can you solve the problem


In addition to violating expectations, students respond negatively to this style of teaching because most of them want learning to be easy. When they have to come up with examples, answers, or solutions, that’s more work than being told by the teacher.

 لا يفضل الطلاب الأستراتيجيه المعتمدة على طرح الاسئلة و الامثلة وحل المشكلات  والتعلم الذاتى ويعتبرونها أكثر صعوبه من تلقى المعلومات من المعلم ( الالقاء) .

 help the student to study in a better way :


- give students a single page review sheet. Students answer what they can and then collaborate on responses to the remaining questions, while I circulate around the room to observe the students at work. We then regroup and review. Students who volunteer the correct response get extra credit for that question. Students have a record of the questions they struggled with and can review again before the test. The extra  has a motivational impact on student effort.


يمكنك ايها المعلم المربى أن تقدم  (استراتيجية ) تعتمد على السؤال والثواب كأعطاء الطالب ورقة بها مجموعة من الأسئلة و يحاول كل طالب حل ما يستطيع منها كل على حدى وفى خلال ذلك الوقت تقوم بالمرور على الطلاب لتفقدهم  وتتعاون معهم للاجابه عن الاسئلة المتبقيه والطالب الذى يتطوع ليجيب يحصل على علامات أفضل (رصيد) وبهذا يصبح لدى الطلاب رصيد ومدخر من الاسئلة يمكنهم الاطلاع عليها قبل الاختبارات أو الامتحان النهائى . 


-   give them study ‘helps’ that outline the concepts to be tested and extra points if they complete them. I do flashcards each day with the vocabulary. I give them a daily study tidbit—it might be rereading a  section or highlighting and annotating their notes. I also use games such as Jeopardy and online tools and developed an online site where I can electronically host study sessions with students prior to a test. But they still seem unprepared.


* احدى الطرق تعتمد على تحديد  المفاهيم و استخدام طريقة النقاط الاضافية لاختبارهم كمجموعة من الكلمات وعرضها عليهم بشكل  يومى فى حال أرادوا قراءتها والاطلاع عليها أو تدوين ملاحظات أو استفسارات حولها يمكن مناقشتها لاحقا 



I recently [began] giving five extra points on their test only if they had done a quiz that I put online three separate times. I wanted them to study at least three days on their own. They had to complete the quiz each time and could not have done all three in one day. My objective was to get them to not study just the one night before and to get them to develop a more patterned form of studying.


*  يمكن وضع ثلاث تساؤلأت أو فوازير أو نوع من الاسئلة بشكل منفصله بحيث يقومون بالاطلاع على المادة العلمية والبحث بها بصفة يوميه لاجابة السوال الاول فى اليوم الاول والثانى فى اليوم الثانى وهكذا



students wrote whatever they thought was important on a 4×6 card. The students soon realized that they had to actually review their notes to create the card. Very few of my test items required students to recall information, and by having some information available to them during the test, the students’ responses to open-ended questions were much improved. They were not allowed to share their cards during the assessment, and I collected the cards with the test papers so that students could not give them to others. 

* من خلال توجية المعلم الطلاب بتدوين  الملاحظات مثل  ( ابتكار اسئلة لها اجابة- عناوين اساسية - عناوين فرعية اهم الافكار)على الماده العلمية التى لديهم يمكنهم اللاطلاع  و كتابة اهم ما تم قراءته على بطاقة عندما يطلب منهم .





student make a list of questions that he want answered by the text, so that he can read the text with those questions in mind and thinking about how what he read relates to the questions you formulated.



*  يقوم الطلاب بعمل قائمة بالاسئلة ليقوم لاحقا بقراءة النص او المحتوى العلمى ويتذكر الاسئلة واجاباتها لطريقة للدراسة .

discovered that looking at the cards gave me some feedback on what the students considered important so The students attached the cards to their notebooks for future reference and review.

*  كذلك طريقة البطاقات التى تدون من قبل الطلاب تعطى المعلم مرجعية لما يعتبره الطلاب الاكثر اهمية وما تم تحقيقة حتى الان وفى نفس الوقت يعتبر مرجع للطلاب انفسهم للمراجعة وما أستطاعوا وما لم يستطيعوا الاجابه عليه لاعادة دراسته .



When creating these cards, students actually engaged in some higher-level thinking—determining what they knew, what they don’t know, and what they thought was important, as well as prioritizing information to fit on the card.


Getting students to understand what we are doing and why starts by recognizing that what’s obvious to us isn’t obvious to them.

يمكن أن يكون ما نستوعبه غير مفهوم أو معقد بالنسبة للطلاب لذلك من دور المعلم فهم هذة الجزئية و مساعدتهم بناء على وجود فروق فردية بينهم كذلك لكل مرحلة عمرية قدرة معينه على الاستيعاب تتطلب طرق و استراتيجيات معينه  كذلك لديها مشاكل تتعلق بالفهم والاستيعاب و القدرة على التحصيل .

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

المشروعات البحثية للمراحل التعليمية الاساسية

أحصل على القوالب الخاصة بالمشروعات البحثية للمراحل التعليمية الاساسية من خلال هذا الرابط Get templates for research projects for basic edu...