الاثنين، 29 فبراير 2016

Strategies for teaching science vocabulary استراتيجيات لتعلم المصطلحات و المفردات الجديدة للعلوم

READING SCIENCE TEXT CARDS

Text cards help students interact with words and their meanings so Teachers can create science text cards by writing statements about science concepts on index cards.
they can Working individually or in small groups .
students discuss the statements before sorting and a number of different formats can be used .




إن القراءة الجهرية صارت ممارسة عادية في الصفوف الابتدائية ويتم النظر إليها كأنها وسيلة مهمة لتنمية المفردات. وتشير الأبحاث العلمية إلى أن أساليب القراءة الجهرية المتفاعلة ووساطة بالغي سن الرشد في تعلم الكلمات فعالة في تحسين توسيع المفردات مع أننا نعرف أقل عن الممراسات الواقعية لدى معلمي الصفوف الابتدائية. وعليه فإن تمارين القراءة الجهرية عبارة عن تفاعلات تعليمية معقدة يختار فيها المعلمون النصوص ويحددون الكلمات المهمة لتقديمها ويختارون الإستراتيجيات الملائمة لتسهيل عملية تعلم المفردات.
True/false cards:  These cards include statements drawn from the text. Students sort the cards into true and false piles For example, when teaching a unit on plants, use statements such as: “Plants use light from the sun in the process of photosynthesis” (true), and “Plants must depend on animals for food” (false).


Agree/disagree cards: This format works well for more value-laden or controversial topics. One statement (including appropriate vocabulary) is written on each card. Students sort the cards into three categories: “agree,” “disagree,” or “not sure.”


Matching pairs: Students are given a stack of cards and asked to match a term with its associated function, symbol, scientific name, etc. For example, a stack might include cards with the names of body parts and other cards that name the body parts’ functions. Students match each part to its appropriate function. Other topics for matching pairs could include:
parts of a device and its function (e.g. simple machines)

types of teeth and their functions for classification of animals
common name and scientific name
material and its common use
technical term, meaning, image
chemical name and symbol

* استخدام الالعاب للتدرب على مفردات اللغة يطوّر قدرة المتعلمين على تذكر الكلمات بصورة فعّالة.

التفسير العلمي لكيفية بناء المخ للمفردات اللغوية وكيفية الربط بين هذه المفردات والمفردات السابقة المختزنة في ذاكرة الفرد علاوة على كيفية ربط بين المفردات المكتسبة قديمها وحديثها معاً في شبكة من العلاقات الدلالية التي تربط بعضها مع البعض الآخر, وعلاقة اكتساب هذه المفردات بالسعة العقلية للفرد.

* تسمح هذه الاستراتيجية للطلاب التفاعل الفعّال مع بعضهم، والذي يستخدم كوسيلة يكون الطالب في مركزها.

* يمكن استخدام استراتيجية الألعاب لتعلم المفردات بشكل ناجح في المدارس في جميع المستويات.

* إن استخدام استراتيجية الألعاب لتعلم المفردات يزيد من قدرة الطلاب على تذكر الكلمات، وتشجع على التفاعل بين الطلاب وتزيد من الدافعية لديهم من أجل التعلم.

Sequencing:  For cyclical concepts like the water cycle or the seasons, create one card for each stage in the cycle. Have students arrange the cards in a circular formation to represent the stages of the cycle. Examples include:
egg, larva, pupa, adult
spring, summer, fall, winter
evaporation, condensation, precipitation, accumulation


Classification:  Make a set of index cards naming vertebrates, for example, and another set with characteristics of each group — one characteristic per card:

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

المشروعات البحثية للمراحل التعليمية الاساسية

أحصل على القوالب الخاصة بالمشروعات البحثية للمراحل التعليمية الاساسية من خلال هذا الرابط Get templates for research projects for basic edu...